Tip: packraften met jouw hond

Als kind zaten we regelmatig in een bootje op een vijver van mijn grootvader... dat is mijn eerste ervaring met varen op het water. Jaarlijks ging ik ook al mee kajakken: de afvaart van de Lesse. Naargelang ik ouder werd ging ik dan zelf regelmatig kajakken. Hier speelde de eerste gedachten al om een eigen kajak aan te schaffen.

Ik ging op het internet op zoek naar wat het beste bij mij zou passen. Ik kwam uit op 'The Packraft Trail'. Een georganiseerde trail waarbij je een packraft van hen kan gebruiken. Ik besloot mij op de lijst te zetten om als bij de eerste te kunnen inschrijven. Enkele maanden later was het zover: ik was ingeschreven en kon mee op avontuur in Frankrijk.

Wat is een packraft?

Een packraft is een licht gewicht raft die je in een rugzak kan steken. Met behulp van een luchtzak kan je snel ter plaatse jouw packraft opblazen. Het stevige materiaal zorgt ervoor dat de packraft niet onmiddelijk scheurt wanneer je de bodem of stenen raakt. De peddel is ook compact en kan snel in en uit elkaar geschoven worden.

Bij packrafting leg je een bepaalde afstand af deels op het land en deels op het water.

Niet elke packraft is geschikt voor elke rivier. Wanneer je zelf een packraft gaat aanschaffen hou je rekening met de moeilijkheidsgraad die deze moet aankunnen. Hiervoor bestaat een eenvoudig klassement waar ik in een andere blog nog verder op door zal gaan.

The Packraft Trail

Deze organisatie stelt prachtige packraft routes samen. Dit jaar voorzien zij op volgende locaties een packraft trail:

• Frankrijk;
  • Luxemburg;
  • Nederland;
  • Slovenië.

Opgelet: honden mogen niet bij elke trail mee. Goed nakijken op voorhand.

Het benodigde materiaal zoals de packraft, peddel, luchtzak, reddingsvest, trekrugzak en de routes worden ook door hen voorzien.

Neem zeker eens een kijkje op hun website: klik hier

Tyfoon en ik gingen op avontuur in Haulmé.

Dag 1: hiken - raften

Na een rit van 3u kwam ik met men motorhome aan op basecamp in Haulmé. Bij het aanmelden kreeg ik de eerste uitleg over waar ik wat precies kon vinden (toilet, douche, drinkwater,...). Om 9u spraken we terug af om in groep verdere instructies te krijgen. Er werden heldere instructies gegeven over het gebruik van de packraft en de routes die je kon volgen. Nadien nam ieder zijn materiaal en konden we vrij vertrekken.

Tyfoon en ik begonnen aan onze wandeling met kaart en kompas. Al snel liep ons wandelpad steil omhoog. Een goede basisconditie kan ik wel aanbevelen. De mooie vergezichten maakte het zeker de moeite waard. Onderweg namen we even een pauze om wat te eten en te drinken.

Eenmaal aangekomen bij de rivier maakte ik men packraft klaar voor vertrek. Dat ging gelukkig net zo vlot als de instructies die ik gezien had die ochtend. Het water was rustig en de natuur prachtig. Als bonus heb ik heel wat mooie vogels kunnen spotten. Na een paar uurtjes varen en genieten kwamen we weer aan op basecamp.

Die avond ben ik nog even naar het kampvuur geweest. Het was fijn om ervaringen te wisselen met de andere deelnemers en te luisteren hoe het bij hun gegaan is. Toch maar op tijd men bedje in want de volgende ochtend kwamen we terug om 9u bij elkaar om de volgende routes te bespreken.

Dag 2: raften - hiken

De tweede dag begonnen we eerst aan het rivier-gedeelte. Dit deel van de rivier had een beetje meer stroming dan het deel van de dag voordien. Vooral de schuifaf aan de dam maakte dit deel heel fijn. Ik wist niet goed hoe Tyfoon zou reageren mits we voordien enkel nog maar op heel rustig water vaarden. Gelukkig voor mij bleef hij nog steeds goed zitten. Bij een stroomversnelling keek hij wel op om te kijken wat er aan het gebeuren was maar dat was het dan.

Na de dam kwamen we op een deel met heel wat stenen en rotsen. De ene al wat meer zichtbaar dan de andere, prachtig om te zien.

Tegen het einde liep La Semoy over in La Meuse. Een heel brede rivier waar het hard werken was om vooruit te geraken. De harde tegenwind maakte het er niet gemakkelijker op. Aan de eerste brug moesten we volgens de kaart uitstappen. De oever was vrij hoog. Ik stapte uit en hield de packraft op zen plaats om Tyfoon er ook eerst uit te laten. Daar liep het mis. Tyfoon schoof uit en viel in de rivier. Ik had hem uiteraard nog maar kon onmogelijk hem (32kg) optillen en terwijl de packraft eruit halen. Ik liet mijn packraft gaan en kon zo met twee handen Tyfoon eruit trekken. Intussen was mijn packraft zonder mij weg.

Gelukkig was er niet ver na mij een gezin. De man is mijn packraft achterna gevaren en heeft hem gelukkig met al men spullen veilig terug kunnen brengen. Ik ben hun nog steeds dankbaar. Na dit gebeuren, toch even bekomen en packraft weer opbergen.  Net zoals gisteren was ook deze wandeling prachtig. Mooie vergezichten, een leuk dorpje waar we passeerden, heel wat klim- en daalwerk en prachtige natuur. Onderweg lekker picknicken en tegen de avond waren we terug in basecamp.

Een leuke ervaring

Dit tweedaagse avontuur is zeker onvergetelijk. Zowel voor mij als voor Tyfoon top! Ik kan het zeker iedereen met een goede conditie aanbevelen. Klik hier indien je naar 'The Packraft Trail' website wil gaan.

Voor mezelf heeft deze trail ook de doorslag gegeven om toch voor een eigen packraft te gaan. Ik kan dan zelf beslissen welke dagen voor mij uitkomen. Daarnaast hoef ik dan niet na te kijken of mijn hond al dan niet mee mag van een bepaalde organisatie. Uiteraard moet je de regelgeving altijd nakijken voor vertrek, routes zelf plannen en de waterstand controleren.

Voor de mensen die benieuwd zijn: ik heb de Nortic Trekraft Expedition aangeschaft. Die zal je zeker nog wel in één van de blogs zien verschijnen.

Nog enkele sfeerbeelden

Nog vragen? Neem persoonlijk contact op met mij: Klik hier.

Op de hoogte blijven van mijn blog?

Volg mijn Facebookpagina en Instagram.

Reacties? Post deze gerust hier onder.

Meer weten over mij: Klik hier.