· 

Lap! Pech onderweg! De multiriem...

Maandagochtend, het begin van mijn heerlijke week vakantie. Even naar de winkel, water bijvullen, tanken en al die dingen die ik graag achter de rug had om ten volle van men vrije dagen te genieten. Ik was nog maar net vertrokken van de parking op mijn werk toen mijn motorhome een vreemd geluid begon te maken. Niet veel later viel het geluid weg, achteruitrijcamera uit, kon ik niet meer sturen, een lampje van de batterij ging branden en ben ik gestopt. Wat vervelend! 

Eerste hulp bij problemen: mijn vriend Kamil die nog in Engeland zat. Via een videogesprek kon hij kijken wat er net aan de hand was en mij terug begeleiden naar de parking van mijn werk. Eenvoudig was dat niet. De straat is namelijk niet echt breed. Omdraaien zonder stuurbekrachtiging en zonder achteruitkijk camera was al een hele opgave. Daarnaast liepen er heel wat carnavalisten voor en achter mij op de weg. Uiteindelijk toch terug op de parking geraakt, waar ik gelukkig niet in de weg sta voor anderen.

 

Na een tijdje komen ook de andere problemen opdagen. Zo geraakt de woonbatterij niet meer opgeladen (weinig zonlicht en stilstaande motorhome). Zonder woonbatterij is uiteraard mijn verwarming het eerste dat wegvalt. Gelukkig kwam mijn vriend diezelfde nacht terug thuis. De nieuwe multiriem is besteld en intussen zorgt hij met zijn wagen voor voldoende electriciteit. Maar waarvoor dient de multiriem juist?

 

De multiriem is ook wel bekend als de V-riem of de aandrijfriem. Deze riem is een essentieel onderdeel van de motor van je motorhome. De multiriem is verantwoordelijk voor het overbrengen van de kracht van de motor naar verschillende onderdelen, zoals de dynamo, de waterpomp, de airconditioningcompressor en de stuurbekrachtigingspomp. Zonder een goed functionerende multiriem zouden deze onderdelen niet naar behoren werken, wat kan leiden tot ernstige problemen en zelfs tot motorstoringen (de motor wordt niet meer gekoeld, wanneer je blijft rijden gaat deze oververhit geraken).

 

Het is daarom van cruciaal belang om regelmatig de staat van de multiriem te controleren. Een van de eerste tekenen van slijtage is het verschijnen van scheurtjes of barsten op de riem. Als je deze ziet, vervang de multiriem dan al zodat je verdere schade voorkomt. Daarnaast kan een slippende multiriem duiden op een te lage spanning, wat ook kan leiden tot overmatige slijtage. Zorg er dus voor dat de multiriem altijd strak gespannen is, volgens de specificaties van de fabrikant van je motorhome.

Naast visuele inspectie kan je de multiriem regelmatig laten controleren door een professionele monteur, vooral als je van plan bent om lange afstanden af te leggen met je motorhome. Een ervaren monteur kan de staat van de multiriem beoordelen en indien nodig aanpassingen uitvoeren om ervoor te zorgen dat alles naar behoren werkt. 

 

De levensduur van een multiriem kan variëren afhankelijk van verschillende factoren, waaronder het materiaal van de riem, het gebruik van de camper, de rijomstandigheden en de kwaliteit van de riem zelf. Over het algemeen wordt aanbevolen om de multiriem elke 60 000 tot 100 000 kilometer te inspecteren en mogelijk te vervangen. Dit is afhankelijk van de aanbevelingen van de fabrikant van de motorhome en de staat van de riem. Ik zit nu rond de 75 000 kilometer dus tijd om te vervangen.

 

Om de levensduur van de multiriem te verlengen, is het ook belangrijk om ervoor te zorgen dat deze schoon en vrij van olie en andere verontreinigingen blijft. Controleer regelmatig of er geen olielekkage is die de multiriem kan aantasten.

 

Kortom, de multiriem is een van de belangrijke onderdelen van de motor van je motorhome en verdient de nodige aandacht als het gaat om onderhoud. Door regelmatig te controleren op slijtage, de spanning te laten controleren door een professional en ervoor te zorgen dat de multiriem schoon blijft, kun je ervoor zorgen dat je motorhome soepel blijft rijden en dat je onbezorgd kunt genieten van je avonturen op de weg. Raadpleeg de aanbevelingen van de fabrikant van je motorhome omdat deze specifieke richtlijnen kan bieden op basis van het model van de motorhome en de motor. Sommige fabrikanten kunnen bijvoorbeeld een specifiek vervangingsschema aanbevelen op basis van tijd in plaats van kilometers, vooral als de motorhome vaak stilstaat of blootstaat aan extreme omgevingscondities.

 

Tot slot, als je ooit vragen hebt over de multiriem of ander onderhoudsgerelateerde zaken met betrekking tot je motorhome, aarzel dan niet om een professionele monteur te raadplegen. Zij kunnen je voorzien van deskundig advies en eventuele problemen vroegtijdig opsporen voordat ze ernstig worden. Al bij al heb ik geluk dat het probleem zich voordeed in de buurt van men werk en dat ik ook nog terug geraakt ben. Het had veel vervelender geweest moest dit probleem plots ergens in de middle of nowhere voorvallen. Maar ik heb weer wat bijgeleerd en hopelijk komen de stukken snel aan zodat we mijn motorhome weer kunnen repareren.


  

Mijn E-book is er! 
'Wonen in een motorhome... Iets voor jou?' is vooral bedoeld voor mensen die twijfelen of deze manier van wonen iets voor hun is. De besproken regelgeving is in België van toepassing.

 

Ik heb in dit E-book een antwoord geformuleerd op de meest gestelde vragen. 

 

Klik hier voor meer info.


Nog vragen? Neem persoonlijk contact op met mij: Klik hier.

 

Op de hoogte blijven van mijn blog?

Volg mijn Facebookpagina en Instagram.

 

Reacties? Post deze gerust hier onder.

 

Meer weten over mij: Klik hier.